4. nov
KL. 19:30

Tone of Voice Orchestra

Musik, Ny-folk

Tone Of Voice Orchestra. Foto: Karin Rørbech.

Tone of Voice Orchestra

Tone of Voice Orchestra

Fredag 4/11  19:30
Tone of Voice Orchestra
Et usædvanligt orkester med sit helt eget tonefald

Hvem kan nu om dage finde på at starte et 10 personers band med folk fra mange hjørner af dansk musikliv, en helt igennem usædvanlig instrumentpark inkl. sækkepibe, 4 sangerinder og med dobbelt op på trommer? Det kan sanger/sangskriver Trinelise Væring og jazzsaxofonist/komponist Fredrik Lundin.

Dengang i det sene efterår 2017, hvor de samlede et stort band til en halv times workshopkoncert på en lille klubscene i Kødbyen, var det da også tænkt som et sjovt musikalsk engangsknald. Bandet og deres store lyd kunne knapt være i rummet og publikum blev fuldstændig blæst over ende – på den gode måde. Oplevelsen sad i kroppen på alle involverede i månedsvis, og det smagte af mere. De samledes derfor igen i december 2018, nu med et helt repertoire på hånden, og koncerter henover 2019 i udsigt. 2020 oprandt og herefter gik Tone of Voice Orchestra, som resten af musikmiljøet, så grueligt meget igennem……. Her 3 år og en pandemi senere, står de ikke desto mindre med et sprudlende, stort og farvestærkt band med adskillige koncerter bag sig og det anmedlerroste debutalbum “Tone of Voice Orchestra” der kom ud i marts 2022.

I musikken blander Trinelise og Fredrik deres skandinaviske rødder med inspirationer fra bl.a. bulgarsk kvindekor, nordisk folkemusik, americana, nordafrikanske vibrationer, jazz og en række indie-folk og alternative popbands. Med de to komponister/kapelmestres letsindige omgang med genrer og et helt igennem uortodokst instrumentarium med 4 vokaler, sækkepibe, drejelire, cittern, violin, saxofoner og fløjter, kontrabas og 2 trommeslagere har Tone of Voice Orchestra fundet sin egen lyd og helt særlige bud på skandinavisk verdensmusik / indie-folk anno 2022. Med melodier, der ofte bæres af samtlige 4 kvinder i front må de engelsksprogede tekster naturligvis berøre både feministiske tematikker, hverdagens ulidelige lethed, kærligheden og det spirituelle. Tone of Voice Orchestra er et forrygende liveband. De har både festen og dybden. De har ørerhængerne, man vil skråle med på, beats’ne man ikke kan sidde stille til, det smukke og skære, det vilde og voldsomme.

Live Line up:
Vokaler: Lise Kroner, Maria Kynne, Tine Refsgaard og Trinelise Væring
Drejelire, sækkepibe, & cittern: Christian Mohr Levisen
Violin: Arendse Nordtorp Pedersen
Saxofoner & fløjter: Fredrik Lundin
Kontrabas: Joel Illerhag
Trommer & percussion: Jesper Uno Kofoed og Anders Provis

190,-: Forsalg og i døren
100,-: Unge under 25 år (ved køb af billet i online forsalg – ikke ved køb i døren.)
Siddepladser ved caféborde


Live anmeldelse:

“For harmonien, energien, spilleglæden fra scenen smittede fra første tone, og spredte sig som søde smilehuller rundt om i salen på det særdeles velbesøgte spillested.(…) “
“Og det er præcis det TOVO har. De har hele pakken. De har evnerne, de kan håndværket og de har den kreative kraft til at konvertere det hele, til et udtryk, der føles som lydsporet til en sanselig åbenbaring.”
“Alt i alt blev vi i løbet af 2 sæt af cirka 50 minutter hver, taget på tur igennem det mageløse, det mystiske, det meditative, det mangfoldige, det mellemliggende, og det multikulturelle – og det efterlod følelsen af at have været på en mindeværdig og myndig musikalsk rejse.”
Mads Kornum / Side33.dk

Udpluk af albumanmeldelser:

I Gaffa.dk kalder Ivan Rod musikken “dybt original”:
“Musikken på det selvbetitlede album er dybt original, genremikset meget særegent, udtrykket stærkt overbevisende – og det uanset om udtrykket er old school eller hypermoderne, uanset om det (momentant) er genretro eller crossover. Det hele er
organisk, sanseligt, stort og dybt. Noget af det hidtil bedste og mest sammensatte og dog tilgængelige fra Lundins og Værings side.

I Weekendavisen anbefaler Klaus Lyngaard:
“Tone of Voice Orchestra er originalt tænkt, men ikke fortænkt, og endnu bedre så fungerer det tilmed fremragende. Lidt af et friskt pust i en dunkel tid, og så må bandet vitterlig være en fest på en scene.”

Side 33.dk bliver Mads Kornum “akut musikalsk nyforelsket” og skriver:
“Mødet mellem med det melodiske og det nysgerrige, skaber en rytmisk romance, der er værd at synge om (….) musikalsk åbensindet, frit og nytænkt (…) både spændende og utrolig lytteværdig at gå med på. (…) …et album, der næsten hele vejen igennem, befinder sig på et uhørt højt og direkte berigende musikalsk stadie”

Monolith Cocktail (USA) skriver Dominic Valvona “very impressive”
“the soulfully lush, quasi-classical transglobal collaboration (….) Gypsy encampments, meanders across the Balkans, lingering’s of old Iberia and Rajasthan, and exotic camel-motioned creeps through jungles beckon on an album of slinking and rolling beautiful
mooching, swells and gravitas. A very impressive start to a multifaceted dynamic that seems to easily sit between the
contemporary and past.”

Maximum Ink (USA) skriver John Noyd “A marvelous collaboration”:
“Incorporating contemporary fairy tales into real-life delights and blossoming thoughts, ToVO’s celestial messengers address modern problems and universal concerns as meditative drum-circles merge with nurturing self-worth and campfire mirth, a rumbling coven of fertile dervishes manifesting tantric mantras with aspiring choirs, unfolding solos and simmering rhythms patiently weighing hypnotic options”

Nettavisen.no (N)
“Totalt original musikk” Tor Hammrø writes: “noe helt spesielt (…) vi blir tatt med til steder ingen av oss har besøkt tidligere”

Kulturen.nu (DK)
“som de kvindestemmer dog kan løfte melodierne helt op under loftet i et magisk svæv.”

Salt Peanuts (N)
“en strålende plate”

 

Mere om Tone of Voice Orchestra

“Fredrik: “jeg forelskede mig i den intense lyd af mange stemmer og det brede beat… kunne man mon få de to inspirationer til at mødes, kor og percussion, med folkemusikernes umiddelbare, uslebne spilleglæde.? Jeg tog fat i Trinelise, fordi jeg havde brug én, der havde det der melodiske “tæft”, skrev tekster og kunne lave vokalarrangementer. Siden har vi været to på broen.”

Fra den ensomme sækkepibe, der introducerer albummet med en kølig brise fra nord til det varme vindpust fra Nordafrika, som har inspireret både de melodiske forsiringer og groovet i Heartless.

Fra 4 vokaler for fulde gardiner i åbningsnummeret ”He Loves Her for It” til den prægtige solovokal på “Kom hjem til mig”, en sang, der i øvrigt er inspireret af et gammelt kohornssignal fra det nordlige Sverige.

Fra den desperate energi i “That Kind of Day” til feel good-vibrationerne i Lovey’ Doveyin’.

Fra rustik old-school americana i “You Saw Yourself Out” til den skæve neo soul inspirerede “Barking Up the Wrong Tree”

Fra den ordrige tekst i den feministisk snoede alt. country-hymne “Typecast” over det simple mantra i den langsomme og stenede drejelire-drevne “I’m Gonna Let It Go” til den det travle up tempo stemning i “Driven”.

Fra magtfuld fritspillende tenorsaxofon over “He Loves Her for It” med det markante beat, som sender tankerne i retning af de store hedenske shamaner til den skære soloviolin, der runder albummet af.

Trinelise: Vi arbejder målrettet efter at melodierne, skal have det der ørehængerelement. Der skal være det der håndtag, som en hookline jo er. Noget rent ud sagt uforglemmeligt…..jeg er vild med at arbejde med den store organiske maskine, som fire stemmer jo er. I bandet går vokalsektionen under betegnelsen “kvindeorglet”, for når vi først sætter i gang, fylder vi rummet som et helt kirkeorgel (…)

I forhold til teksterne er det jo noget særligt at skrive tekster, der skal løftes af fire stemmer i fællesskab. Derfor ligger feministiske tematikker, hverdagens ulidelige lethed, det alment eksistentielle inkl. kærlighed, jo lige for, hvorimod det der med at skæve ned mod egen navle ikke fungerer optimalt. Det tog mig lige lidt tid at finde ud af, hvordan jeg skulle ballancere dét.”

Fredrik:Nogen vil måske spørge:, er det virkelig nødvendigt med så mange mennesker? Men jeg altid har elsket at spille med store orkestre. Der er en særlig energi i at være så mange på scenen sammen, og så måske vigtigst, er der jo alle de klanglige muligheder i et så stort, og i dette tilfælde også anderledes sammensat instrumentarium. Det gør at musikken, uanset hvad, ikke lyder nøjagtig som alt muligt andet. (…) Så er improvisation jo også et højt prioriteret element, ikke mindst fordi vi har så mange fine solister i både band og vokalsektionen, men også fordi fordi vi synes, det får musikken til at leve og ånde endnu mere.”

Trinelise: “Vi lytter jo til ALT muligt også gerne til musik fra andre steder i verden. Vi lader det passere gennem systemet uden sådan rigtig at “lære” det, det tikker bare ind på lysttavlen som en farve, og derfor kan man sikkert høre vores fascination af fx. 3 stemmig country, af østeuropæisk vokalmusik og masser reminiscenser af al den indie-pop, som primært jeg går og finder. Vi blander det med vores egne sådan lidt køligere skandinaviske rødder og så bliver det jo til noget helt tredie.”

 

Mini-CV for Fredrik Lundin og Trinelise Væring

Tone of Voice Orchestra er langt fra de to kapelmestres første samarbejde. I 90erne ledte de flere store orkestre sammen (album: “People Places Times & Faces”,1993 og Dos Mundos, 1997) Herefter skiltes deres musikalske veje for en tid, indtil de i slutningen af 00’erne samlede Offpiste Gurus (album: 2010 & 2016) som de turnerede med i både ind- og udland.

Fredrik:
Trinelise og jeg lytter ikke til så meget af den samme musik, derfor er vi nød til strække os for at komme hinanden i møde, når vi skal samarbejde, nød til at gå af nye veje, kan man sige, fordi vi ikke bare kan gøre, som vi hver især plejer, når vi skriver og spiller vores egen musik.

Sanger og sangskriver Trinelise Væring har en lang række anmelderroste album bag sig som komponist, tekstforfatter, sanger, guitarist og kapelmester. Seneste album i eget navn “Du går ind ad en dør” er fra 2018. Ud over hendes 7 album i eget navn har hun indspillet 5 co-writede album bl.a “Oh Purity”, et samarbejde med det internationalt berømmede norske barokensemble “Barokksolistene”, der udløste 6 hjerter i Politiken og en præmiering fra Statens Kunstfond. Dette samarbejde dokumenteredes også i dokumentarfilmen “Oh Purity in Watching Landscapes” (produceret for DR-K) der er blevet vist på nationalt TV over det meste af Norden. Trinelise er, med Dagbladet Informations (nu tidligere) rock-anmelder Klaus Lynggaards ord: ”en af vore mest spændende og udfordrende kvindelige musikalske kunstnere”. Politikens Kim Skotte kalder hende: “en af de mest hårdnakket personlige sangskrivere”.
For mere om Trinelise Væring: http://www.vaering.com

Saxofonist, komponist og orkesterleder Fredrik Lundin, er en af sin generations mest fremtrædende profiler på den skandinaviske jazzscene. Han har gennem årerne modtaget talrige priser og hædersbevisninger. 3 af hans 14 albums som orkesterleder, har modtaget DMA prisen for “Årets jazzudgivelse” (2001, 2005, 2019). Hans seneste album i eget navn “5 Go Adventuring Again” udnævntes til årets udgivelse af magasinet Jazz Special, mens han selv fik både Carl Prisen og en DMA-jazz som “årets komponist”(2018), Han medvirker desuden på talrige udgivelser med andre skandinaviske ensembler, bl.a. norske Jon Balkes Magnetic North Orchestra og Marilyn Mazur Group, som han også er fast medlem af. I 2016 optrådte han med egen musik med DR Big Bandet i en portrætkoncert.

Lundin har været allestedsnærværende på den skandinaviske jazzscene, siden han i ´86 udgav sit første album. I forbindelse med et 50-års fødselsdagsportræt i Politiken, kaldte anmelder Christian Munch-Hansen Fredrik for “den mest komplette og begavede musiker i sin generation”.
For mere om Fredrik Lundin: http://www.fredriklundin.com

Del

Kunstner Hjemmeside

Besøg Tone of Voice Orchestras web

Tone Of Voice Orchestra. Foto: Karin Rørbech.

Tone Of Voice Orchestra. Foto: Karin Rørbech.

Tone Of Voice Orchestra. Foto: Brian Selander.

Tone Of Voice Orchestra. Foto: Brian Selander.

Tone Of Voice Orchestra. Foto: Brian Selander.

Tone Of Voice Orchestra. Foto: Brian Selander.

Tone Of Voice Orchestra. Foto: Brian Selander.

Tone Of Voice Orchestra. Foto: Brian Selander.

Tone Of Voice Orchestra. Foto: Brian Selander.

Tone Of Voice Orchestra. Foto: Brian Selander.

Tone Of Voice Orchestra. Foto: Brian Selander.

Tone Of Voice Orchestra. Foto: Brian Selander.

Tone Of Voice Orchestra. Foto: Brian Selander.

Tone Of Voice Orchestra. Foto: Brian Selander.

Tone Of Voice Orchestra. Foto: Brian Selander.